Un nou sistem de taxare la Registrul Comerţului

Operaţiunile fimelor şi persoanelor fizice autorizate vor fi taxate la Registrul Comerţului în baza unui nou sistem, diferit de cel actual. Sistemul prevede ca operaţiunile din registrul comerţului sa fie taxate cu tarife unice, în funcţie de tipul solicitării, fără ca fiecare tip de serviciu să mai fie achitat separat, ca în prezent.
Guvernul introduce noul sistem de calcul al taxelor pentru operaţiunile cerute de firme şi persoane fizice autorizate la Registrul Comerţului, stabilind tarife fixe pentru aceste servicii, având în vedere şi atragerea de venituri suplimentare anuale de peste 100 milioane de lei. Noile taxe vor fi aplicate într-un interval de două luni după ce vor fi avizate de Executiv, conform unui proiect de hotărâre.
Pentru înregistrarea în registrul comerţului a unei persoane juridice (incluzând autorizarea constituirii, înmatricularea, autorizarea funcţionării şi declaraţia pe propria răspundere) va fi achitată o taxă unică de 250 lei, în timp ce pentru înregistrarea unei persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale ori familiale va fi percepută o taxă de 90 lei. Cererile de menţiuni simple (verificarea disponibilităţii sau rezervării denumirii unei firme, numirea lichidatorului, extrasul de registru) vor fi taxate cu 45 lei atât pentru firme, cât şi pentru persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale ori individuale, în timp ce pentru cererile de menţiuni complexe, cu două sau mai multe operaţiuni, firmele vor fi taxate cu 220 lei.
La nivel global, nu sunt creşteri ale cuantumului taxelor pentru operaţiunile de înregistrare în registrul comerţului. Costul înregistrării unei persoane fizice se compune din înmatriculare – 30 lei; obţinere CUI – 10 lei; obţinere cazier fiscal – 10 lei; transmitere declaraţii către autorităţi – 10 lei; eliberarea certificatului constatator – 30 lei. Cheltuielile pentru înregistrarea unei persoane juridice, cu un singur asociat şi cererea de autorizare pentru două obiecte de activitate se ridică la valoarea de 244,95 lei, care se compune din verificare unicitate sediu – 10 lei; verificare unicitate asociat unic – 10 lei; înmatriculare – 120 lei; obţinere CUI – 10 lei; certificat constatator Legea 359/2006 – 60 lei.
Aceste schimbări au fost justificate la nivel naţional de reprezentanţii ONRC, prin aceea că vor fi simplificate procedurile de înregistrare, se crează premisele pentru plata on-line, utilizând cardul bancar prin Sistemul Naţional Electronic de Plată Online (SNEP); vor fi eliminaţi timpii alocaţi pentru calcularea, la ghişeu, a contravalorii serviciilor prestate. Prin introducerea noului sistem, notele de calcul vor fi generate de sistemul informatic numai pentru verificare. Noul sistem permite operatorului economic să stabilească o prognoză fidelă a cheltuielilor legate de înregistrarea în registrul comerţului atât la momentul constituirii cât şi în cursul derulării afacerii. Noile taxe şi tarife unice au fost determinate prin însumarea contravalorii serviciilor prestate şi a comisioanelor percepute pentru operaţiunile efectuate de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale pentru alte instituţii aşa cum au fost prevăzute în HG nr.113/2010, şi au avut în vedere ca bază de calcul încasările şi numărul de înregistrări din anul 2011.

Leave a Comment